قالب وردپرس درنا توس
اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
خانه / مقالات / شهرداري الكترونيكي در خدمت شهروندان نابينا

شهرداري الكترونيكي در خدمت شهروندان نابينا

شهرداري الكترونيكي در خدمت شهروندان نابينا

چكيده :
امروزه ديگر به سختي ميتوان ضرورت وجود و استفاده از رايانه را در جهت بهبود زندگي جامعه بشري ناديده گرفت و در واقع به همين دليل روز به روز شاهد افزايش و گسترش كمي و كيفي اين قويترين ابزار پيشرفت بشر در دنياي كنوني هستيم. با توجه به ويژگيهاي شهرداري الكترونيكي در خصوص حذف پرونده‌هاي كاغذي، ارتباط الكترونيكي با شهروندان، پرداخت عوارض، اطلاع رساني الكترونيكي و … شهروندان نابينا نيز همانند تمام اقشار جامعه به منظور پيشبرد اهداف خود، زندگي روزمره، تحصيل و كار نيازمند به استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات ميباشند.
در مقاله حاضر ضمن بررسي نيازهاي شهروندان داراي معلوليت بينايي، امكاناتي را كه شهرداري الكترونيكي ميتواند براي اين گروه فراهم نمايد، بررسي ميگردد. همچنين اشاره اي به الزامات قانوني در ارتباط با محورهاي كنفرانس خواهيم داشت.
محصولات سخت افزاري، نرم افزاري و تجهيزات جانبي كه در ايران توليد شده، حاصل 15 سال تحقيق و توليد محصول بوده و داراي 9 گواهينامه ثبت اختراع و جوايز معتبر علمي داخلي و خارجي است. بوسيله اين تجهيزات و رعايت استانداردهاي لازم دسترسي به خدمات الكترونيكي شهرداريها براي نابينايان فارسي زبان نيز كاملا مهيا ميباشد

1- مقدمه:

بديهي است كه ظهور فن آوري اطلاعات و ارتباطات تحول عظيمي را در دنياي بشر امروز ايجاد كرد. بر كسي پوشيده نيست كه هدف دستيابي به اين تكنولوژي، بالا بردن سرعت و دقت انجام امور در عصر ماشين و همچنين فراهم نمودن امكان ارتباط و يكپارچه سازي ساير دستاوردهاي نوين بشري ميباشد، آنچه مسلم است با گذشت زمان، روز به روز بر تعداد اختراعات و نو آوريهاي افراد علاقمند به مقوله ي تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات در سراسر جهان افزوده ميشود و اين فن آوري نيز با سرعت در حال رشد و پيشرفت ميباشد. اكنون آنچه پيش روي ماست جهاني است كه تنها با فشردن يك دكمه انسان را از مرز زمان و مكان عبور ميدهد و همه ي دانسته ها و داشته هاي بشري را همانند جعبه ي جادويي در پيش روي ما مينهد. حال تصور كنيد كه آب در خانه باشد و ما همچنان گرد جهان بگرديم. خوشبختانه امروزه ديگر استفاده از فن آوري روز اطلاعات و ارتباطات ديگر منوط به كشور و يا دولتي خاص نبوده و در تمام نقاط دنيا، چه كم و چه زياد همه ي افراد بشر ميتوانند بر سر اين سفره بنشينند و بهره ها برند. آنچه مي ماند فراهم نمودن بستر مناسب، مديريت و برنامه ريزي دقيق كشورها و دولتها به منظور استفاده ي بهينه از اين اتفاق عظيم است.

2- شهروند و شهرداري الكترونيك

اگر بخواهيم بحث را به طور خاص تر و در مورد كشور عزيزمان، ايران پيش ببريم. شكي نيست كه در باره تواناييهاي روز افزون ايرانيان هوشمند، انديشمند و با پشتكار سخنها بسيار گفته شده و حقيقتي انكار ناپذير است كه هر روزه مخترعين و مهندسين ايراني بسياري در كار ابداع و ساخت بهترين ها در ارتباط با تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات هستند. اما پس پاسخ اين سئوال را چگونه ميتوان داد كه چرا با اين وجود هنوز كه هنوز كشور عزيز ما نتوانسته است پا به پاي كشورهاي پيشرفته ي دنيا در اين راه قدم بردارد و حداكثر استفاده را از اين ضرورت عصر حاضر ببرد. البته پاسخ به اين سئوال نيازمند بحث و بررسي دقيق ميباشد كه در اينجا تنها اشارات مختصري به موضوع جايز به نظر ميرسد.
مديريت و برنامه ريزي، اين دو همزاد جهان صنعت و تكنولوژي، موجزترين پاسخ براي سئوال ذكر شده به نظر ميرسد بدين معني كه دولتمردان كشورمان ميبايست همت گمارده و با مطالعه و برنامه ريزي حساب شده و با تخصيص بودجه ي مناسب تمامي تلاش خود را در راستاي استفاده ي بهينه ي افراد و سازمان هاي مختلف از تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات به انجام برسانند. بحث شهرداري الكترونيك هم كه يكي از محورهاي بحث ما ميباشد در واقع كودكي است كه از دل فن آوري اطلاعات و ارتباطات زاده ميشود و ميتواند تحولات عظيمي را در زندگي هموطنان ايراني ايجاد كرده و كشور و دولت ايران را در شاهراه پيشرفت بيندازد.
شهروند الكترونيك واژه اي است كه در كنار دولت الكترونيك معنا پيدا ميكند و در واقع حلقه ي اتحاد دولت و ملت است كه هيچگاه از هم جدا نبوده و نيستند.
اهميت اين بحث در جايي مشخص ميشود كه بتوانيم منافع حاصل از دستيابي و كاربرد اين تكنولوژي را در سطح جامعه مشاهده كنيم. بحث امكان صرفه جويي در وقت و هزينه، حذف پرونده هاي کاغذي و تبديل آن به اطلاعات ديجيتالي .حذف بخش هاي مربوط به پاسخگويي تلفني در سازمان.ايجاد محلي براي تبادل نظرات شهروندان درباره عملکرد شهردار و سازمان شهرداري. پرداخت عوارض هاي مربوط به نوسازي و … از طريق اينترنت.حذف روند هاي مربوط به پرونده هاي شهرداري و کاهش افزايش رفت وآمد فيزيکي به سازمان.اطلاع رساني روزبه روز فعاليت هاي شهرسازي وامور مربوط به شهر تنها بخشي از مزايا و فوايد دنياي الكترونيك و شهرداري الكترونيك است.
3- نابينايان به عنوان شهروندان معلول
در ميان همه ي موارد ذكر شده قصد داريم توجه همه را به مورد خاصي كه متأسفانه همواره در چنين بحثهايي يا از قلم افتاده و يا به طور كامل از ذهنها پاك شده است جلب نمايم و آن چيزي نيست به جز در نظر گرفتن افراد معلول به عنوان شهروند ويژه و در نظر گرفتن نيازهاي خاص ايشان در كنار نيازهاي ساير افراد جامعه.
آيا به نظر خوانندگان گرامي اختصاص دادن فصلي از مباحث فوق به افراد معلول و كم توان جامعه يك حق مسلم محصوب نمي شود؟ گروه هاي مختلف معلولين در كشور ما، ايران كه تعدادشان نيز كم نيست آيا تا چه حد در رابطه با مسئله ي فوق و به چه اندازه بايد به بر طرف ساختن نيازهاي آنان توجه كرد؟ با اطمينان بايد گفت كه در مورد تمامي محورهاي مطرح شده در رابطه با نقش فن آوري اطلاعات و ارتباطات در بهبود وضعيت اداره ي شهرها و فراهم نمودن رفاه شهروندان بحث هاي فراواني مطرح خواهد شد اما قصد داريم در اين مجال به بررسي امكان بهره مندي افراد معلول از حقوق شهروندي صحبت كنيم.
با توجه به اينكه افراد معلول بسته به نوع معلوليتشان در گروه هاي مختلف نابينايان، ناشنوايان، جسمي – حركتي و كم توان ذهني قرار ميگيرند و اين گروه ها از لحاظ نيازهايشان قدري با هم تفاوت دارند و بحث در مورد هر يك فرصت بسيار مي طلبد لذا در اين ميان گروه معلولين بينايي را برگزيده و با توجه به سابقه ي كار بر روي مسائل مربوط به ايشان باب بحث را در اين زمينه ميگشاييم.
4- نيازهاي شهروندان داراي معلوليت بينايي
با توجه به اينكه تعداد افراد داراي معلوليت بينايي در كشور ما كم نيست، ميتوان با فراهم نمودن بعضي امكانات ويژه از قبيل نرم افزارهاي گويا و صفحه خوان فارسي، سخت افزارهاي ويژه از قبيل نمايشگرهاي بريل و نقشه هاي برجسته كه همگي قابل نصب بر روي رايانه هاي شخصي افراد نابينا و كم بينا ميباشند و همچنين نصب تجهيزات رايانه اي مجهز به صفحه خوانهاي فارسي ، نمايشگرهاي بريل و راهنماهاي صوتي امكان برخورداري افراد نابينا از حقوق شهروندي را فراهم كرد.
با توجه به اينكه تردد نابينايان در سطح شهرها با مسائل و مشكلات خاص خود همراه است و با توجه به اينكه مناسب سازي محيط جهت تسهيل تردد اين عزيزان نيز مستلزم وقت، هزينه و برنامه ريزي بلند مدت ميباشد هرچقدر رفت و آمد هاي غير ضروري در سطح شهر كاهش يابد نه تنها به كاهش بار ترافيك كمك خواهد كرد بلكه در مورد افراد نابينا باعث كاهش خطرات ناشي از برخورد با موانع، سقوط و آمار تصادفات ميشود.
شهرداري الكترونيك ميتواند به فرد نابينا كمك كند تا كليه ي امور اداري خود را بدون نياز به كمك و به صورت كاملا مستقل انجام دهد و از اين طريق اعتماد به نفس خويش را تقويت و عزت نفس خويش را حفظ نمايد. در عين حال موجب كاهش هزينه هاي شخصي تردد و نيز هزينه هاي دولت ميباشد.
در زير به امكاناتي كه شهرداري الكترونيك ميتواند براي شهروندان نابينا و كم بينا فراهم كند به صورت فهرست وار و مختصر اشاره ميگردد.
1- دستيابي آسان به كتابخانه هاي سطح شهر بدون نياز به مراجعه ي حضوري به وسيله ي كتابخانه هاي الكترونيك كه با كمك نرم افزارهاي صفحه خوان فارسي و نمايشگرهاي بريل به راحتي بر روي رايانه هاي شخصي افراد نابينا قابل دسترس است. امكان جستجوي كتب و مقالات مورد نظر با صرف كمترين وقت و هزينه، همانند ساير شهروندان
2- همانگونه كه همه روزه كلاسها و دوره هاي آموزشي مختلف هنري در تمام فرهنگسراهاي شهرها برگزار ميشود افراد نابينا نيز ميتوانند با استفاده از نرم افزارهاي صوتي و نمايشگرهاي بريل و با استفاده از روش هاي آموزش الكترونيك و نرم افزارهاي خودآموز در زمينه هاي مختلف فرهنگي و هنري پا به پاي افراد عادي جامعه گام بردارند
3- امكان انجام امور بانكي از طريق رايانه هاي شخصي، پرداخت ماليات، عوارض شهرداري و كليه ي قبوض.
4- پي گيري نامه هاي اداري از طريق رايانه هاي شخصي مجهز به نرم افزارها و سخت افزارهاي ويژه بدون نياز تردد در سطح شهر، ارسال مدارك مورد نياز اداري از طريق اينترنت و رفع نواقص پرونده ها
5- آموزش تحرك و جهت يابي از طريق نرم افزارها و سخت افزارهاي ويژه از جمله نقشه هاي برجسته و گويا كه به شناخت محيط و تسلط در عبور و مرور و شهرشناسي و تشخيص موقعيت افراد نابينا كمك ميكند
6- استفاده از جهت يابهاي ماهواره اي كه ميتواند براي يافتن آدرس هاي مورد نظر به افراد نابينا كمك كند
7- دسترسي به دستگاهي كه بتواند تابلوهاي نصب شده در سطح شهر اعم از نام خيابان، كوچه و پلاك و نام فروشگاهها، بانكها، ادارات، دانشگاهها و اسامي ساير اماكن را بصورت گويا و يا بريل اعلام كند.
8- شناسايي نقشه ي ساختمانهاي مراكز و سازمانهاي دولتي از طريق نقشه هاي برجسته و گويا
9- نصب اي تي ام هاي گويا و بريل و تلفن هاي عمومي گويا و چراع هاي راهنمايي گويا
10- اطلاع رساني شهري اعم از اخبار همايشها و گردهمايي ها و نمايشگاهها كه از طريق رايانه هاي شخصي مجهز به نرم افزارها و سخت افزارهاي ويژه ي نابينايان و اينترنت پر سرعت و يا گوشي هاي همراه گويا و بريل و طريق پيامك انجام ميپذيرد
5- معرفي نرم افزارها و سخت افزارهاي ساخته شده در ايران [1,4 ] ( كامپيوتر در خدمت نابينايان)
در مورد تجهيزاتي كه به طور مختصر به ضرورت فراهم نمودن آنها براي افراد نابينا اشاره شد بايد گفت كه خوشبختانه برخي از اين تجهيزات در داخل كشور توليد شده و امكان تهيه ي آنها با كمي تحقيق و بررسي و ارائه ي بودجه ي لازم وجود دارد و در مورد تجهيزاتي هم كه در داخل كشور موجود نيست ميتوان با برنامه ريزي همه جانبه به ساخت و توليد آنها همت گمارد تا اينكه بتوان بخش اعظمي از مشكلات هموطنان نابينا و كم بينايمان را برطرف كرد.
براي تكميل بحث مطرح شده و جهت آگاهي خوانندگان محترم از كيفيت و كميت تجهيزات رايانه اي ويژه ي نابينايان در زير به توضيحي در رابطه با موارد فوق ميپردازيم.
_ مجموعه ي نرم افزاري نويد 4 و 5
_ نرم افزار پكجاز
_ ،نمايشگر لمسي بريل (برجسته نگار)
– سروش( انتقال مفاهيم تصويري به نابينايان)

توضيحات تكميلي:
مجموعه هاي نرم افزاري نويد 4 و 5، شامل 6 مورد نرم افزار ذيل مي‌باشد كه در ادامه مختصرا در مورد هر يك توضيحي ارائه خواهد شد.

1-كتابخانه الكترونيكي بريل و گويا
نرم‌افزار كتابخانه در مجموعه نويد 4 و 5 داراي 2200 عنوان كتاب بوده و امكان افزايش و غني‌تر ساختن اين تعداد براحتي وجود دارد، همچنين ارائه خروجي صوتي (از طريق TTS) و خروجي بريل (از طريق دستگاه برجسته نگار) اين برنامه را به يكي از كاربردي ترين برنامه هاي اين مجموعه بدل ساخته است.
در اين نرم‌افزار علاوه بر امكانات فوق، جستجوي مطالب به شيوه‌هاي گوناگون و دستيابي ساده وسريع به مطالب مورد نظر، براحتي امكان‌پذير است.
1.1 2- ويرايشگر
اين نرم افزار كه يك واژه پرداز فارسي- لاتين است، كاربر نابينا را قادر مي سازد اعمالي از قبيل تايپ متون، تصحيح آنها، آرشيو نمودن و … را همانند كليه ويرايشگرها (ويرايشگرهاي بينايي) انجام دهد، ضمن آنكه خروجي بريل (با استفاده از دستگاه برجسته نگار ) و خروجي صوتي (با استفاده از TTS) و قابليت تهيه نسخه چاپي به دو صورت بريل و بينايي از وجوه تمايز اين ويرايشگر مي باشد.
1.1.1 5- بانك اطلاعات فردي
اين برنامه كه يكي از امكانات جديد مجموعه نرم افزاري نويد 4 مي‌باشد با هدف انجام امور خاص شخصي يك فرد نابينا طراحي شده است و در اين راستا اعمال ذيل را انجام مي دهد:
1- دفترچه تلفن: اين نرم افزار دفترچه تلفن بصورت خصوصي (شخصي) و عمومي مي‌باشد.
2 2- سررسيد:در اين بخش كه مانند يك تقويم و سررسيد روزانه عمل ميكند شخص ميتواند كليه قرارهاي روزانه خود را با توجه به تاريخ روز درج نمايد .همچنين ميتواند قرارهاي روزهاي بعد و قبل خود را همراه با امكان جستجو مرور نموده و تغييراتي در آنها اعمال نمايد .و يا قرار انجام شده را چك نمايد.
نرم افزار پكجاز
وقتي كه جاز بر روي سيستم نصب مي شود، اطلاعات صفحه نمايش را براي كاربر نابينا مي خواند. كاربر با استفاده از صفحه كليد، فرمان هاي مورد نظر را وارد مي كند. اين برنامه فرمان هاي ورودي را اعلام كرده و پيام هاي صادره ي برنامه را مي خواند. شركت پكتوس در راستاي بهينه سازي و تكميل نرم افزار هاي موجود، طرح تكميل برنامه ي جاز را تحت عنوان پكجاز آغاز كرد. هدف اين است كه به كمك اين نرم افزار، كاربر نابينا بتواند به محيط استاندارد فارسي ويندوز هم دسترسي پيدا كند. مزاياي برنامه ي پكجاز، عبارتند از : خروجي بريل فارسي و انگليسي بر روي دستگاه برجسته نگار، خروجي فارسي و انگليسي ي گويا، همساني فرمان هاي آن با برنامه ي جاز.

برجسته نگار – نمايشگر لمسي بريل
اين سخت افزار ويژه شامل دو نوع نمايشگر بيست كاراكتري و چهل كاراكتري تقسيم ميشود و امكان تأمين خروجي بريل با نرم افزارهاي جاز، پكجاز، نويد و سروش را دارد. برجسته نگار داراي صفحه كليد تايپ بريل بوده و چندين كليد ديگر كه قابليت تعريف شدن را داشته و در محيط ويندوز قابل استفاده است. از اين سخت افزار، چندين نسخه، قابل استفاده عمومي و شخصي با ويژگي حمل آسان و بدون نياز به كابل برق ميباشد.

سروش – انتقال مفاهيم تصويري
سروش دستگاهي براي كامپيوتر است كه به‌همراه نرم افزارهاي گويا، آموزش لمسي- صوتي را تحقق مي بخشد. اين دستگاه قادر است مفاهيم تصويري را به نابينايان انتقال دهد. در اين روش پس از تهيه تصاوير برجسته و تدوين موضوع آموزشي توسط مربيان و نرم افزارهاي طراحي، اين تصاوير بر روي دستگاه سروش قرار داده ميشود و كاربر در گام اول تصوير را لمس نموده و تصوري ذهني از مورد را براي خود ايجاد مي نمايد، سپس با فشار دادن بر سطح تصوير در محلهايي كه نياز به اطلاعات دارد، توضيحات بيشتري را بصورت گويا و يا بريل، بر روي دستگاه برجسته نگار، دريافت ميدارد.

6- حمايت قانوني از معلولين

خوشبختانه طي سالهاي اخير در كشور جمهوري اسلامي ايران، قانون 16 ماده اي حمايت از حقوق معلولان به تصويب رسيد كه بر اساس ماده دوم آن كليه وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات و شركتهاي دولتي و نهادهاي عمومي و انقلابي موظفند در طراحي، توليد و احداث ساختمانها و اماكن عمومي و معابر و وسايل خدماتي به نحوي عمل نمايند كه امكان دسترسي و بهره مندي از آنها براي معلولان همچون افراد عادي فراهم گردد. [2 ] علاوه بر اين با توجه به بند «2» صورتجلسه سي و پنجمين نشست شوراي اجتماعي كشور، مورخ 20/4/1383 (پيوست 1) و همچنين سهم 3 درصدي معلولين براي همكاري با مؤسسات و سازمان ها، وجود چنين تجهيزاتي براي راحتي كار آن ها ضروري به نظر مي رسد. اما با گذشت يك سال از ابلاغ اين صورتجلسه به سازمان هاي مجري، هيچ گونه پيشرفتي در اين زمينه ايجاد نشده است در حالي كه چه در كنوانسيون بين المللي حمايت از حقوق معلولان و چه در قانون 16 ماده اي فوق الذكر مكررا به اهميت ايجاد فرصتهاي برابر براي افراد معلول تأكيد گرديده است. در زير به اختصار به برخي از مواد كنوانسيون بين المللي حمايت از حقوق معلولان اشاره مي نماييم. [1,2 ] ماده 9- بايد اطمينان حاصل كرد كه افراد معلول نيز همچون ساير افراد اجتماع به محيط فيزيكي، حمل و نقل عمومي و تردد و همچنين فن آوري اطلاعات و ارتباطات و كليه ي سرويسهاي خدماتي عمومي دسترسي داشته باشند و دچار محدوديت نگردند. افراد معلول مي بايست در سنين كودكي به منظور كاربري رايانه و اينترنت آموزش ببينند و همواره اين تجهيزات را با بالاترين كيفيت در اختيار و دسترس داشته باشند. كليه ي معابر شهري و ساختمانهاي مختلف بايد مجهز به امكانات ويژه ي معلولين باشد. [3 ] ماده 19- افراد معلول بايد بتوانند بدون كمك گرفتن از ديگران و آنگونه كه خود انتخاب ميكنند بدون محدوديت زندگي فردي و اجتماعي كاملي داشته باشند. افراد معلول نيز مانند ساير افراد بايد بتوانند در اجتماع ظاهر شوند و نقشهاي اجتماعي خود را ايفا كنند. معلوليت نبايد در زندگي آنها محدوديت ايجاد كند. معلولين بايد تسهيلات لازم را در انجام امور اداري خود داشته باشند و شركتهاي خصوصي نيز موظفند به معلولين همچون افراد عادي خدمات بدهند. [3 ] ماده 20- افراد معلول نيز مانند افراد عادي بايد بتوانند به راحتي تردد كنند و امكان جا به جايي ايشان بايد با استفاده از جديدترين امكانات و بالاترين كيفيت فراهم شود. بايد توجه داشت كه دولت موظف است اصول اطمينان از حداكثر تحرك مستقل معلول را رعايت كند.تسهيل تحرك فردي معلول بر مبناي روش و زماني كه خودش انتخاب ميكند و با هزينه اي كه قابل پرداخت است از وظايف دولت است. تسهيل دسترسي معلول به وسايل كمك حركتي با كيفيت لوازم و تكنولوژي هاي كمكي و انواع مساعدتهاي حضوري و واسطه اي به وسيله ي در دسترس در آوردن آنها با هزينه قابل پرداخت نيز از ديگر موارد ضروري ميباشد. [3 ] ماده 21- دولت موظف است امكان آزادي بيان و ابراز عقيده ي افراد معلول را فراهم كند بدين ترتيب كه افراد معلول نيز نسبت به افراد غير معلول براي ابراز عقيده شان شرايط مساوي داشت باشند. اين فراهم ساختن شرايط مساوي ميتواند از طريق هاي مختلف از جمله زبان اشاره، خط بريل و تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات ايجاد شود. در اين صورت افراد معلول نيز ميتوانند همانند ساير افراد جامعه اطلاعات مورد نياز را به دست آورده و عقايد خود را نيز از همين طرق به ديگران ابراز كنند. تسهيل امكان ارتباط فرد معلول در تمام زمينه ها و به كمك كليه ي وسايل و تجهيزات موجود وظيفه ي دولت ميباشد. در اختيار قرار دادن اطلاعات نيز بدون تحميل هزينه ي اضافه بر فرد معلول از جمله وظايف دولت است. [3 ]

7- نتيجه گيري:

همان طور كه اشاره شد دسترسي به رايانه مزاياي بيش تري را براي شهروندان نابينا نسبت به افراد بهره مند از نعمت بينايي فراهم مي كند چرا كه با وجود ابزارهاي كمكي رايانه همانند چشم براي ايشان كارايي خواهد داشت. بنابراين با توجه به ضرورت دسترسي نابينايان به فناوري اطلاعات و ارتباطات در شهرداريها و تاثيرات مثبتي كه اين فناوري بر زندگي آن ها مي گذارد و همچنين با توجه به امكانات توليد تجهيزات در داخل كشور، ضروري است كه تمام نابينايان كشورمان از اين امكانات بهره مند شوند لذا با توجه به قوانين و الزامات قانوني پيشنهادات زير ارائه مي گردد:
1- آموزش رايانه به نابينايان همانند شهروندان ديگر بمنظور دسترسي به خدمات شهرداري الكترونيكي.
2- تجهيز كتابخانه‌ها، فرهنگسراها، خانه‌هاي سلامت و مراكز اطلاع رساني به تجهيزات ويژه نابينايان (برجسته نگار و نرم افزارهاي بريل و گويا).
3- رعايت استانداردهاي طراحي سايتها و نرم افزارهاي خدمات الكترونيكي و محتواي الكترونيكي شهرداريها، بمنظور دسترسي شهروندان نابينا.

در پايان بايد گفت كه تجهيز اماكن مختلف شهري و رايانه هاي شخصي افراد نابينا به آنچه پيش از اين ذكر شد ميتواند گامي مؤثر در راستاي دستيابي افراد نابينا به حقوق شهرونديشان محسوب شود.

8- مراجع
1- گزارش مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي، نابينايان و فناوري اطلاعات و ارتباطات، شماره مسلسل: 79.9، مردادماه 1385.
2- قانون جامع 16 ماده‌اي حمايت از حقوق معلولان.
3- كنوانسيون بين المللي حمايت از حقوق معلولان.
4- راهنماي نرم افزارهاي نويد5 و پكجاز 8، شركت پكتوس.

نویسندگان:
آرمان بحري، سعيد صادقپور وجدي
، رامين فرجاد، سارا پرتو ، حامد زاهدي، مهدي گلزارنيا، شيدا روحاني، سميه باقربيگي

درباره ی admin

گر خواهی که جهان بر کف اقبال تو باشد خواهان کسی باش که خواهان تو باشد این آیدی متعلق به مدیر سایت می باشد. ... بنده از اوایل دی 1396 مدیریت رو به عهده گرفتم. تا جایی که بتوانم پاسخ گوی سوالات و کامنت های با ارزش شما خواهم بود.. و شما می توانید از بخش ارتباط با ما نیز هر سوال یا پیشنهادی داشتید رو مطرح بکنید.

مطلب پیشنهادی

نابینایان چگونه خواب میبینند؟

شاید یکی از جالب ترین سؤالاتی که افراد بینا در مورد نابینایان می پرسند درباره …

یک دیدگاه

  1. مقاله جالبی است. امیدوارم به معنای واقعی تحقق یابد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *