قالب وردپرس درنا توس
اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
خانه / آموزشي / آموزش و پرورش افراد نابینا

آموزش و پرورش افراد نابینا

آموزش و پرورش افراد نابینا

مقدمه:
در عصر جدید که به عصر انفجار اطلاعات شهرت یافته اصلی ترین
منبع اقتصادی را نیروی انسانی می دانند. نیروی انسانی که ماهر و کارامد باشد. مدیریت اقتصادی ای که اصلیترین منبع اقتصادی را نیروی انسانی ماهر و کارامد می داند به این نکته می اندیشد که تک تک افراد اجتماع آموزشهای متناسب با استعدادها و توانمندیهای خود دریافت کرده و بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کرده و وارد فعالیتهای اقتصادی شوند. چنین مدیریتی از هر یک از افراد جامعه انتظار دارد که سهمی در تولید کالا یا خدمت بر عهده بگیرد. چنین طرز تفکری می داند انسان برخلاف سایر موجودات که به حکم غرایض اعمالی را انجام می دهند، اگر آموزش نبیند نمی تواند فعالیتی را انجام دهد پس توجه شایانی به امر آموزش به عمل می آورد.
در این شرایط افراد نابینا که بخشی از نیروی انسانی می باشند از فرصتهای آموزشی مناسب بهره مند خواهند شد.

تعریف نابینایی
نابینا کسیست که دید و بینایی او علیرغم برخورداری از امکانات چشم پزشکی مانند عینک و غیره در یک چشم یا هر دو چشم20200 یا کنتر باشد یا به عبارت دیگر آنچه را که با چشم عادی می توان در 200 قدمی یا 70 متری دید با تعریف فوق فرد نابینا تنها قادر است در 20 قدمی یا 7 متری ببیند. در واقع بسیاری از دانش آموزانی که به علت نقص بینایی قادر به استفاده از کتب درسی معمولی مدارس نیستند و از نظر آموزشی نابینا محسوب می گردند تا حدودی از قدرت بینایی برخوردارند گروهی از افرادی که دارای نقص بینایی هستند اما میزان بینایی آنها از 20200 بیشتر و از 2070 کمتر جزء افراد نیمه بینا محسوب می شوند. البته برای افراد نیمه بینا با تواناییهای مختلف از نظر حد اکثر بهره مندی از حس بینایی و برای افراد نابینا در زمینه بهره مندی از برنامه های آموزش و پرورش روشها و وسایل خاصی از قبیل چاپ کتب با خط درشت و بریل و غیره تدارک دیده می شود. به عبارت دیگر از نظر آموزشی کودک یا دانش آموزی نابینا یا نیمه بینا محسوب می گردد که: قادر به استفاده از کتب و برنامه های عادی آموزش و پرورش نبوده و لازم است برای آنان روشها و وسایل ویژه ای تدارک دید. معمولاً معلم در کلاسهای مخصوص نابینا و نیمه بینا با سه گروه مختلف از دانش آموزان مواجه است یک دسته از دانش آموزان کسانی هستند که به هیچ وجه قادر به استفاده از حس بینایی نبوده و لاجرم بایستی از طریق کلامی یعنی شنوایی و زبانی و روشهای حسی یعنی حس لامسه در امر آموزش و پرورش آنان تلاش کرد.دسته ی دوم کسانی هستند که علیرغم آنکه دچار نقص بینایی هستند ولی اللاصول می توانند تا حدودی از طریق حس بینایی بیاموزند و دسته سوم دانش آموزانی هستند که می بایستی از طرق و روشهای مختلف مانند بینایی شنوایی و لامسه به آموزش و پرورش آنان پرداخت.

مسائل و مشکلات نابینایان
مهمترین مسأله و مشکل کودکان نابینا در زندگی چگونگی سازگاری آنان است. به عبارت دیگر کسانی که نابینا به دنیا آمده یا در مرحله ای از طول حیات خویش بینایی خود را از دست می دهند باید حقیقت نابینایی خود را پذیرفته و سعی در انطباق و سازگاری با محیط اجتماع با شرایط خاص جسمانی خود نمایند. تحرک و جهت یابی برای افراد نابینا به منزله ی خمیرمایه زندگی است همین سازگاری فردی و اجتماعی می باشد. فردی که بینایی خود را به عللی از دست می دهد تا اندازه ای علایق تواناییها و مشاغلش تغییر می نماید لذا می بایست با توجه به شرایط فعلیش به تدریج خود را سازگار و آماده نماید. البته نابینایی لزوماً و به خودی خود همراه با ناسازگاری عاطفی و اجتماعی نمی باشد در واقع تا حدودی این رفتار و عکس العمل های خانواده و اجتماع است چگونگی قدرت انطباق و سازگاری افراد نابینا را مشخص می نماید.

چگونگی برخورد با افراد نابینا در خانواده
خانواده هایی که عضو یا اعضای نابینا دارند، باید با نحوه ی برخورد و طرز تربیت این افراد آشنا باشند بنابر این باید خود در زمینه امور فوق الذکر آموزشهای لازم را ببینند. خانواده ها بایستی توجه داشته باشند که فرد نابینا می خواهد و می تواند یک زندگی خودکفا داشته باشد و والدین و دیگر اعضای خانواده باید اجازه دهند فرد نابینا کاری را که قادر به انجام آن است انجام داده و. خانواده ها نباید به این افراد محبت و دلسوزی بیش از حد نشان دهند زیرا ممکن است موجب تنبل و بی اراده بار آمدن آنها شده و در آینده گوشه گیری و منزوی شدن آنها را موجب گردد.

چند پیشنهاد برای آموزش و پرورش افراد نابینا
1- توجه به فرد نابینا از تولد تا دوره ی پیش دبستانی
الف: فراهم آوردن آموزشهای لازم برای والدین و دیگر اعضای خانواده.
ب: فراهم کردن وسایل بازی مخصوص افراد نابینا.
ج: گسترش دانش پزشکی جهت درمان کودکانی که امکان درمان آنان وجود دارد.
د:کمک به پذیرش فرد در خانواده و پذیرش نابینایی از سوی فرد نابینا.
2- دوره ی پیش دبستانی:
الف: با استفاده از بازیهای گروهی که امکان شرکت این کودکان وجود دارد به آنان مفاهیمی همچون همکاری، همیاری، و زندگی اجتماعی آموخته شود.
ب: از آغاز آموزش رسمی در کنار کودکانی که مشکل بینایی یا مشکلات دیگر ندارند و با استفاده از مربیان مجرب به افراد نابینا در پذیرش از سوی همسالان کمک شود.
3- آموزش دبستانی
در این دوره چون فرد از نظر شناخت گرایان در دوره ی عملیات عینی قرار دارد از سوی دیگر از حس بینایی نیز محروم است یا بهره ی اندکی دارد، برنامه های درسی باید از طریق سایر حواس به گونه ای ارائه شود که برای این افراد عینی و ملموس باشد و فرد بتواند به اهدافی چون خواندن، نوشتن، حساب کردن، تصور صحیح از خود، جغرافیای محل، و غیره که از اهداف دوره ی دبستانی هستند دست یابد.
4- دوره ی راهنمایی تحصیلی
الف: در این دوره باید استعدادها و تواناییهای افراد نابینا شناخته شود و برنامه های درسی در پی شکوفایی این استعدادها باشند.
ب:این دوره مقارن است با دوره ی نوجوانی که بنا به عقیده ی شناخت گرایان دوره ی تفکر انتزاعیست برنامه های درسی باید در این دوره توجه ویژه ای به پرورش قضاوت صحیح داشته باشد. با استفاده از روانشناسان مجرب به این افراد کمک شود تا بحران هویت را پشت سر بگذارند.
5- دوره ی دبیرستان
الف: در این دوره فرد باید متناسب با استعدادهای خود آموزشهای لازم را جهت ورود به بازار کار دریافت کند.
6- ایجاد بستر مناسب جهت تحصیلات دانشگاهی برای افراد نابینا.
7- توجه به آموزش مداوم و در طول عمر با عنایت به عصر انفجار دانش .

افراد نابینا و دیگر افراد جامعه
با ورود فرد نابینا به اجتماع باید امکانات رفاهی جهت رفت و آمد شخص در محیط اجتماعی ایجاد شود. فرهنگ برخورد مناسب با فرد نابینا در بین دیگر افراد جامعه به وجود آید. همچنین افراد نابینا نیز باید طرز برخورد صحیح با دیگر افراد اجتماع را بیاموزند.

نویسنده: مقصود قلی زاده

درباره ی admin

گر خواهی که جهان بر کف اقبال تو باشد خواهان کسی باش که خواهان تو باشد این آیدی متعلق به مدیر سایت می باشد. ... بنده از اوایل دی 1396 مدیریت رو به عهده گرفتم. تا جایی که بتوانم پاسخ گوی سوالات و کامنت های با ارزش شما خواهم بود.. و شما می توانید از بخش ارتباط با ما نیز هر سوال یا پیشنهادی داشتید رو مطرح بکنید.

مطلب پیشنهادی

نحوه درست کردن صفحه ویندوز ده زمانی که برعکس شده است

شاید تا به حال یک بینا به صفحه نمایش سیستم شما نگاه کرده و با …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *