قالب وردپرس درنا توس
اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
خانه / مقالات / افزایش مهارتهای شناختی نابینایان

افزایش مهارتهای شناختی نابینایان

افزایش مهارتهای شناختی نابینایان

مقدمه
نابینایی بطور طبیعی باعث‏ می شود که فراگیران تا حدودی‏ در دریافت، ارزیابی و پاسخ به اطلاعات محدود شوند. اصلی‏ترین راه کسب اطلاعات‏ برای فراگیران نابینا،کانال‏ شنوایی است که با حس لامسه‏ همراه می‏شود.در این مقاله ما جنبه های شناختی تجربیات‏ فراگیران را با مواد دو بعدی که به وسیله حس لامسه قابل بررسی‏ است مورد آزمایش قرار می‏دهیم.
اکثر رویکردهای آموزشی‏ بیشترین تأکید را بر آموزش‏ تلفیقی نابینایان در کلاسهای‏ عادی بر مبنای استفاده از حس‏ شنوایی و حمایت از طریق مواد آموزشی به خط بریل دارند. قاعدتا دانش آموزان با مواد لمسی،بیش از صفحات بریل‏ تجربه چندانی ندارند.تا این‏ اواخر کیفیت این مواد که بر روی صفحات پلاستیکی‏ بر جسته می‏شدند چندان بالا نبود.تکنولوژی جدید برجسته‏ سازی بر روی کاغذهای‏ میکرو کپسول این اجازه را به‏ فراگیران نابینا می‏دهد تا با دقت‏ بیشتری از طرحهای گرافیکی‏ شامل تصاویر،نمودارها،نقشه‏ها و غیره استفاده نمایند.فراگیران‏ نابینا با مسائل شناختی بسیاری‏ که دقیقا در ارتباط با این تصاویر هستند،روبرو می‏باشند.
اولین آنها به تفاوت بین‏ تجسم ادراک بینایی بطور همزمان و تجسم ادراک لمسی‏ بطور متوالی مربوط می‏شود. مسأله دوم از این واقعیت منشعب‏ می‏گردد که سازمان ادراکی‏ فراگیران نابینا تحت تأثیر دو افراط قرار دارد:
درک کلامی کاملا انتزاعی که‏ در تجربیات فراگیران از حمایت‏ بسیار کمی برخوردار است، و تصورات و برداشتهای لمسی‏ کاملا عینی از موضوعات‏ زندگی روزمره که قابلیت تعمیم‏ بسیار اندکی دارد.در نتیجه‏ مفاهیمی که تا حدودی عمومیت‏ دارند در تظاهرات شناختی‏ فراگیران نابینا کمتر نمایان‏ می‏شوند.
سومین مسأله شناختی مستقیما به‏ روشهای رایج آموزش به‏ نابینایان مربوط می‏شود که کاملا از نمایش دو بعدی موضوعات‏ و فرآیند مثل جداول،نمودارها و نقشه‏ها پرهیز می‏کند.در نتیجه‏ بسیاری از ابزار شناختی که‏ توسط دانش‏آموزان عادی مورد استفاده قرار می‏گیرند برای فراگیران نابینا توسعه نایافته باقی می مانند.
ترجمه:علی اسلامبولچی مقدم

کارکردهای شناختی
مسائل شناختی فراگیران نابینا توسط فهرست نقص کارکردهای شناختی فیورشتاین و همکاران(1979) بطور کاملا خاصی توصیف شده اند. به دنبال مدل پردازش اطلاعات، نقص کارکردهای شناختی در مراحل درونداد، بسط و برونداد از کنشهای‏ ذهنی مورد توجه قرار گرفته‏ است.

درون‏داد
در مرحله درون‏داد یکی از مهمترین کارکردهایی که در مورد فراگیران نابینا بلافاصله‏ مورد توجه قرار می گیرد، دامنه ادراکی محدود آنهاست.روش‏ توالی خط در کاوش لمسی به‏ یک خط یا یک عنصر مخصوص در یک زمان محدود می‏شود بنابراین کل تصویر لمسی خارج از درک‏ خودبخودی فراگیر قرار می‏گیرد.در نتیجه،مادامیکه‏ فراگیران نابینا در حال کاوش‏ عناصر مختلف یک تصویر پیچیده هستند تمایل به تکرار دوباره همان خط را دارند چون آن خط در دو حرکت کاوشی مجزا دوباره‏ ظاهر می‏شود.

منبع:
www.noormags.com
به نقل از: مجله تعلیم و تربیت استثنائی – شماره 10 – افزایش مهارتهای شناختی نابینایان – صفحه 24

درباره ی admin

گر خواهی که جهان بر کف اقبال تو باشد خواهان کسی باش که خواهان تو باشد این آیدی متعلق به مدیر سایت می باشد. ... بنده از اوایل دی 1396 مدیریت رو به عهده گرفتم. تا جایی که بتوانم پاسخ گوی سوالات و کامنت های با ارزش شما خواهم بود.. و شما می توانید از بخش ارتباط با ما نیز هر سوال یا پیشنهادی داشتید رو مطرح بکنید.

مطلب پیشنهادی

نابینایان چگونه خواب میبینند؟

شاید یکی از جالب ترین سؤالاتی که افراد بینا در مورد نابینایان می پرسند درباره …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *