قالب وردپرس درنا توس
اطـلاعیه بـروزرسانی و تـخفیف هـای ویژه سـایت :
خانه / مقالات / بررسی مهارت اجتماعی در گروهی از دانش آموزان نابینا از نظر معلمان

بررسی مهارت اجتماعی در گروهی از دانش آموزان نابینا از نظر معلمان

بررسی مهارت اجتماعی در گروهی از دانش آموزان نابینا از نظر معلمان

پژوهش ها نابینایان را دارای کاستی مهارت اجتماعی گزارش کرده اند(بایبرشات، 1991، کودوین، 1983 و هامفیل، 1983).
تحقیقات متعددی در زمینه تأثیر مهارت اجتماعی بر تطابق، سازگاری، موفقیت تحصیلی کودک معلول، و ایجاد رابطه با همسالان انجام شده است و در این راستا آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان معلول حائز اهمیت بوده و تأثیر آموزش بر مهارت اجتماعی کودکان نابینا را مثبت گزارش کرده اند (وان هاسلت، 1983، بایبرشات، 1991، سیسن، 1988، ارین، 1999، بیشاب و هابسون، 1996).
با توسعه آموزش فراگیر، تلفیق کودکان معلول در مدارس عادی مورد توجه بوده است (فرایدمن، 1989). در این راستا آموزش تطابق و سازگاری به نابینایان برای ایجاد اشتغال و زندگی مستقل (زل ساک و همکاران، 1988) اهمیت فراوان یافته است. (آمرمن و همکاران، 1998) ضمن ارائه راهکارهای عملی آموزش مهارت های اجتماعی به نابینایان، به مراحل مختلف ارزیابی مهارت اجتماعی نابینایان تأکید کرده اند. بعضی از محققان نیز ارزیابی مهارت اجتماعی نابینایان را از طریق چک لیستهای مختلف توصیه کرده اند(رید، 1989، ترنت، 1983).
بدیهی است ارزیابی کفایت اجتماعی نابینایان نخستین قدم در راه فراهم آوردن امکانات آموزش مهارت اجتماعی به این گروه از کودکان استثنائی است. علی رغم اهمیت فراوان آموزش مهارت اجتماعی به کودکان استثنائی، ابزارهای معتبر سنجش این مهارت محدود است، در دو دهه اخیر تعدادی آزمون استاندارد و یا غیراستاندارد برای این منظور تدوین شده است (ماتسون، 1990). یکی از ابزارهای معتبر در این راستا مقیاس روش درجه بندی مهارت اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) است.
مطالعه در زمینه رفتارهای اجتماعی و انطباقی کودکان نابینا در ایران قلیل بوده و پژوهش مهریار (1987) از معدود پژوهشهای انجام شده در این زمینه است. به منظور شناخت مشکلات سازگاری و کمک به پیشرفت رفتارهای انطباقی کودکان نابینای ایرانی پژوهش مذکور در زمینه تشخیص مهارتهای اجتماعی نابینایان ضروری است. در این راستا هدف پژوهش بررسی مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری کودکان نابینای مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی با استفاده از مقیاس روش درجه بندی مهارت اجتماعی (گرشام و الیوت، 1990) و تعیین خصوصیات روان سنجی این مقیاس برای استفاده های تشخیصی و درمانی کودکان نابینا در زمینه مهارتهای اجتماعی است.
روش پژوهش و نمونه گیری
نمونه این پژوهش شامل 30 دختر و 32 پسر نابینای 7 تا 15 ساله بود که در دبستانی مخصوص نابینایان در شهر شیراز به تحصیل اشتغال داشتند. این کودکان تقریبا کل دانش آموزان حاضر در مدرسه را شامل می شدند. عده زیادی از این کودکان ساکن شبانه روزی بودند به همین سبب ارزیابی مهارت اجتماعی این کودکان توسط معلمان آنان انجام گرفت. ویژگیهای حجم نمونه براساس سن در جدول شماره یک نشان داده شده است. این کودکان دارای نابینایی شدید و کم بینایی شدید بودند و هیچ یک نقایص دیگر از قبیل عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی و معلولیت حرکتی نداشتند؛ اما برخی کودکان دارای اختلالات یادگیری هستند. این کودکان از طبقات مختلف اجتماع بودند. 48 درصد والدین دارای مشاغل کارگری، کشاورزی، و طبقه بندی نشده، 20 درصد والدین دارای مشاغل بازرگانی و 32 درصد والدین دارای مشاغل فنی و تخصصی و اداری بودند.
یافته ها نشان داد که معلمان فراوان ترین مشکلات کودکان نابینا را بی قراری و حواس پرتی، قلدری و دعوا کردن، قطع مکالمه، عصبانیت و لج کردن، و همچنین کاستی های مهارت اجتماعی آنان را کنترل خشم، انتقاد پسندیده، مصالحه در مجادله، تعریف مناسب از خود و دیگران، گذراندن مناسب اوقات فراغت، عکس العمل مناسب در مقابل رفتار غیر منصفانه و کمک به همسالان در انجام تکالیف و نادیده گرفتن سر و صدا گزارش کردند.

نویسنده: سیما شهیم

مجله روانشناسی و علوم تربیتی(دانشگاه تهران) – شماره 64 – صفحه 124

درباره ی admin

گر خواهی که جهان بر کف اقبال تو باشد خواهان کسی باش که خواهان تو باشد این آیدی متعلق به مدیر سایت می باشد. ... بنده از اوایل دی 1396 مدیریت رو به عهده گرفتم. تا جایی که بتوانم پاسخ گوی سوالات و کامنت های با ارزش شما خواهم بود.. و شما می توانید از بخش ارتباط با ما نیز هر سوال یا پیشنهادی داشتید رو مطرح بکنید.

مطلب پیشنهادی

نابینایان چگونه خواب میبینند؟

شاید یکی از جالب ترین سؤالاتی که افراد بینا در مورد نابینایان می پرسند درباره …

یک دیدگاه

  1. با سلام.
    قابل توجه خوانندگان گرامی این وبسایت:
    نظراتی که نامفهوم، بدون نام روشن و به زبانی غیر از فارسی باشند در این وبسایت منتشر نخواهند شد. بنابراین نظراتی که فقط به زبان فارسی بوده و روشن و واضح باشند، منتشر خواهند شد.
    با تشکر مدیریت وبسایت http://nabinayan.ir/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *