جامعه نابینایان استان آذربایجان شرقی در نظر دارد در جهت رفع برخی از مشکلات دانشجویان نابینا، اقدام به ضبط و تبدیل کتب درسی و غیر درسی به فایلهای صوتی نماید. لذا از کلیه دانشجویان و علاقمندانی که مشتاق به همکاری افتخاری با جامعه نابینایان می باشند دعوت می شود با دفتر این جامعه در تماس […]

/* <![CDATA[ */ var pollsL10n = { ajax_url: "/wp-content/plugins/wp- polls/wp-polls.php", text_wait: "Your last request is still being processed. Please wait a while ...", text_valid: "Please choose a valid poll answer.", text_multiple: "Maximum number of choices allowed: ", show_loading: "0", show_fading: "1" }; /* ]]> */ <script type='text/javascript&# 039; src='/wp-content/plugins/wp-polls/polls-js.js?ver=2.50′>

نابینا کیست و تاریخچه آموزش و پرورش نابینایان.

۳ نظر

نابینا کیست و تاریخچه آموزش و پرورش نابینایان.

 

مقدمه

 

به نام خالق دوست , که هر نقطه آیت اوست.

در جوامع بشری انسان ها متفاوت بوده و از زمان بدو تولد نیز متفاوت متولد شده و خواهند شد, اما بعضی از این تفاوت ها آنقدر چشم نواز و برخی اوقات اذیت کننده میباشد که سردمداران جوامع بشری را بنا داشت که از برخی عناوین و امتیاز ها به این نوع تفاوت ها قائل شوند

یکی از این تفاوت ها مشکلات بینایی افراد است که برخی اوقات شرایطی را   برای در آسایش و آرامش داشتن فرد درگیر می طلبد,

 

   نابینا کیست و درجه بندی نابینایی

 

نابینایی یکی از معلولیت های قسمت سر بوده و عضو درگیر آن چشم میباشد و ممکن است این اختلال شدید یا مختصر باشد, آسیب های چشمی میتواند خفیف یا متوسط یا شدید یا خیلی شدید باشد این تقسیم بندی ها عموماً در پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد

 خفیف : در این نوع دید و درجه تشخیص فرد کمی دارای اختلال میباشد

متوسط : در این نوع فرد درگیر چشمانش اختلال داشته و یکی از قسمت های چشمی او مشکل دار است و ممکن است در برخی کار ها و اوقات در زندگی او اختلال پیش بیاید .

شدید : در این نوع قسمت بیشتر بینایی وجود ندارد و فرد از قسمت باقی مانده بینایی می تواند استفاده نماید, و فرد قادر است اشیا را تشخیص دهد و نور و برخی رنگ ها را ببیند.

خیلی شدید : در این نوع فرد نابینا محسوب شده و قادر نیست اطراف خود را ببیند و در برخی افراد نور خورشید احساس میشود .

 

این نوع تقسیم بندی ها بسیار است و بر اساس مبحث ها تعیین میگردد اما یکی از تقسیم بندی های مهم که در آموزش و پرورش بسیار رایج است نیم بینایی کم بینایی و نابینا مطلق میباشد

نیم بینا : این افراد تقریباً نصف بینایی خود را دارند و قادرند هر کاری را انجام دهند دلیل مشکلدار بودن این افراد ناتوانی در سهولت ارتباط این افراد با نوشته های کتاب ها میباشد

 

کم بینا: این افراد قادرند اطراف خود را ببینند و برخی رنگ ها را تشخیص دهند و اشیا را از هم دیگر تمیز داده و قادرند اشیا بزرگ و فونت های درشت را ببیند.

   

نابینا مطلق : این افراد کاملاً بینایی خود را ندارند اما اگر هم داشته باشند آنقدر نیست که با آن به تواند استفاده مؤثری از آن داشته باشند.

 

 

بر اساس قرار گرفتن افراد در هر قسمت راهحل های مناسب آن قسمت برای او تجویز میشود مثلاً برای افراد نیم بینا کتاب های درشت و برای افراد کم بینا بهبین یا تقویت حس شنوایی و برای افراد نابینا خط بریل و تقویت حس شنوایی توصیه میشود

 

 

    شیوه  ها برای افراد مشکل دار بینایی

طبق تقسیم بندی بالا افراد درگیر برای سهولت خود باید از راهحل های مناسب استفاده کنند در توضیح این ابزار ها خواهید دید که کدام برای هر گروه مناسب است

خط بریل : این خط توسط لویی بریل که فرد نابینا بود اختراع شد این خط که از تحریک حس لامسه ممکن پذیر است نکات برجسته ای هستند که روی کاغذ مخصوص نقش میبندد و فرد با کشیدن انگشتان آن ها را حس کرده و بر اساس کاراکتر کلمات یا علائم را تشخیص میدهند .این شیوه از وسایل خاص خود امکانپذیر است

لوازم فوری و دست به نقد این خط لوح و قلم است لوح که ابزار دو طرفه ای است که با یک لولا به هم متصل شده است و در یک طرف آن سطر ها و خانه های مشخصی نمایان است و در یک طرف آن صفحه کاملاً مسطحی است که در موازی آن سطر ها و خانه ها فرو رفتی هایی دیده میشود . و قلم وسیله ای است که همچو دروش کفاشی نوک تیز که با آن کاغذ مخصوص خط بریل برجسته میشود و  

کاغذ خط بریل کاغذ های هستند کلفت نسبت به کاغذ های عادی که در بین دو طرف لوح قرار می گیرد و به وسیله قلم برجسته میشود علت کلفتی این نوع کاغذ ها بهتر احساس شدن برجستگی و مداومت برجستگی روی کاغذ است .

و برای آموزش ریاضی و حساب یک روش کلیشه ای وجود دارد که به نام لوح حساب, که صفحه ای صاف و برخودار از سوراخ های ستاره ای ماند است که با مهره های خاص کاراکتر سازی میشود این مهره ها بر اساس موقعیت قرار گرفتن در این صفحه یک کاراکتر محسوب میشود .

 

 

درشت نویسی و خوانی:

این شیوه برای افرادی مناسب است که بینایی قابل توجهی دارند در این روش کتاب ها درشت و با فونت های بزرگ تهیه یا چاپ میگردد و فرد بر اساس درجه بینایی خود کتاب ها را انتخاب میکنند و در هنگام نوشتن به دلیل سهولت نیز با ماژیک درشت می نویسد.

 

بهبین: دستگاهی اس که صفحات را در روی نمایشگر که اکثراً تلویزیون است نشان میدهد

و اندازه آن صفحه و نوشته ها را درشت میکند این صفحه ممکن است نقشه نوشته روزنامه و غیره باشد

 

 

تقویت حس شنوایی : این شیوه که با تقویت حس شنوایی فرد امکان پذیر است از ابزار هایی همچون ضبط کاست و نظایر آن استفاده میشود, علاوه بر دستگاه و لوازم تقویت حس شنوایی برای جهت یابی و غیره مرسوم است

 

ضبط و کاست : کاست هایی که قبلاً توسط افراد بینا تهیه شده و در دسترس افراد نابینا قرار دارد حاویه کتاب های درسی و مقالات و جزوات و غیره است این نوار ها توسط ضبط صوت پلی و کپی میشوند

 

 

این ابزار ها و شیوه ها شیوه متداول در آموزش   افراد نابینا است تازه گی ها با آمدن رایانه این شیوه ها نیز ارتقاع یافته و با روش های نوین ادغام گردیده است مثلاً کاست های حاویه مطالب به فایل های کامپیوتری ماننده mp3 و غیره تبدیل گردیده است و نیز برای تشخیص کتاب ها از نرم افزار های تشخیص حروف استفاده میشود,  امروزه از رایانه برای افراد نابینا کمک توانبخشی یاد شده و از آن استفاده میشود.

 

        تاریخچه آموزش و پرورش در ایران برای نابینایان

 

نخستین تلاش ها در زمینه آموزش نابینایان در ایران به سال ۱۲۹۹ شمسی مربوط می شود.در این سال کار تعلیم و تربیت

 دانش آموزان نابینا با جذب ۵ دانش آموزنابینا در مدرسه ای در تبریز آغاز شد. و توسط شخصی به نام “پاستور ارنست کریستوفل “توسعه یافت.

آموزشگاه نابینایان تبریز که تنها مرکز آموزش نابینایان در ایران محسوب می شد تا سال ۱۳۱۹ مشغول ارایه خدمات آموزشی و تربیت حرفه ای به نابینایان بود، و تعداد دانش آموزان نابینای تحت پوشش آن به ۴۵ نفرمی رسید. در سال ۱۳۲۵ نیز خانمی انگلیسی به نام” گون گستر” آموزشگاهی برای دختران نابینا به نام نور آیین در شهر اصفهان

تاسیس کرد.

کریستوفل آغازگرآموزش نابینایان در ایران که با شروع جنگ جهانی دوم مجبور به ترک ایران شده بود پس از پایان جنگ به ایران بازگشت و آموزش پسران نابینا را به عهده گرفت.با شروع آموزش نابینایان در اصفهان تعدادی از پسران نابینای تبریز به اصفهان آمدند و همچون دختران دانش آموز آموزشگاه نورآیین از امکانات خوابگاهی و حرفه

ای ویژه نابینایان استفاده کردند. در همین زمان بود که کریستوفل با همکاری یکی از فرهنگیان پرسابقه اصفهان ،خط برجسته نقطه ای را درتطبیق با الفبای فارسی اصلاح و تکمیل کرد. او کتابهای درسی دوره ابتدایی را به خط ویژه برگرداند و تعدادی از کتابهای غیر درسی را نیز به خط بریل فارسی تبدیل کرد.گفتنی است خط فارسی بریل که درست مطابق حروف فارسی ماست  

نخستین کلاس درس نابینایان در تهران،سال ۱۳۲۹ درآموزشگاه رودکی تشکیل شد.آن روز ۵۹ تن از اطفال نابینای دختر و پسردر یک اتاق روی نیمکت نشسته بودند وبا ترس و نگران به آینده مجهول خود می اندیشیدند.

نه خود اطفال باور می کردند که ممکن است سواد پیدا کنند و نه اشخاص بینای اطراف آنها چنین تصوری داشتند.

در سال ۱۳۳۷ یکی از پیشکسوتان آموزش وپرورش تبریز،آموزشگاهی به صورت ملی و غیرانتفاعی تاسیس کرد.این آموزشگاه سه گروه ازکودکان استثنایی از جمله نابینایان را

در آن مجموعه جایگزین کرد.

دراین مجموعه دانش آموزان از کارگاه های کفاشی وحصیر بافی استفاده می کردند.و طبق آمارسال تحصیلی ۵۶ حدود ۲۹ دانش آموز نابینا درآن مشغول تحصیل بودند.

نقطه شروع آموزش نابینایان در فارس به سال ۴۲ یعنی ۵ سال قبل از تاسیس دفتر آموزش کودکان استثنایی مربوط می شود. درآن سال،کلاسی مخصوص آموزش نابینایان تحت نظر

اداره کل فرهنگ استان تاسیس شد .و در سال ۱۳۴۹ ،آموزشگاه شوریده شیرازی افتتاح گردید و شروع به کارکرد.

پس از تعطیلی آموزشگاه رودکی تهران درسال ۱۳۴۰،دکتر محمد خزایلی که خود نابینا بود انجمن حمایت و هدایت نابینایان را تاسیس کرد  و این انجمن بهانه ای شد تا با جمع آوری امکانات انسانی و مالی آموزشگاهی را در خانه ای قدیمی در خیابان ظهیر الاسلام تهران تاسیس کند.ساختمان جدید آموزشگاه در سال۵۰ مورد بهره برداری قرار گرفت

که مجهز به کلاسهای آموزشی،کارگاهی،ورزشی،آزمایشگاه وناهارخوری وکتابخانه بریل بود.هم اکنون کلیه دوره های آموزشی ابتدایی،راهنمایی و متوسطه در این آموزشگاه

برقرار و کلاسهای حرفه ای و هنری وآموزش بزرگسالان دایر است.ناگفته نماند دکتر محمد خزایلی ابتکار راه اندازی کلاسهای شبانه برای افراد بزرگسال وشاغل در ایران

را از آن خود کرده است.

آموزشگاه نابینایان شهید محبی فعالیت آموزشی خودرا با ۳۳ دانش آموز در سال ۱۳۴۳ شروع کرد.ساختمان این آموزشگاه مطابق توانایی ها ونیازهای دانش آموزان نابینا

طراحی و اجراشده است .یک سوم کارکنان آموزشگاه را افراد نابینا ونیمه بینا که از دانش آموختگان همین آموزشگاه هستند تشکیل می دهد.و بیش از سه چهارم فارغ التحصیلان

این آموزشگاه به دانشگاهها ومراکز آموزش عالی راه پیدا می کنند.

همزمان با تشکیل دفتر آموزش کودکان استثنایی درسال ۱۳۴۷،تعداد ۳۴۴ دانش آموز نابینا در آموزشگاههای از پیش تاسیس شده نورآیین وکریستوفل اصفهان،شهید محبی وخزایلی

تهران،استثنایی تبریزو رودکی اهواز مشغول تحصیل بودند.

درسال ۱۳۴۸ یعنی یک سال پس از تشکیل دفتر آموزش استثنایی،آموزشگاه نابینایان ابابصیردراصفهان وبه دنبال آن در سال ۵۶ آموزشگاه محمد خیابانی در شهر ری وسپس در

سال ۵۸ آموزشگاه نابینایان پاسداران ودختران نرجس در شمال تهران ایجاد گردید.

این تاریخ چه مختصری از روند آموزش و پرورش نابینایان است امروزه طرح دیگری به نام آموزش تلفیقی نیز متداول شده است که دانشآموزان نابینا در بین افراد بینا تحصیل میکنند و یک معلم رابط به این دانش آموزان در دروسی که دچار مشکل هستند یاری می رساند.

 

    نتیجه گیری

افراد نابینا نیز میتوانند درس به خوانند پیش رفت کنند از تکنولوژی استفاده کنند و چرخ های اقتصاد جامعه را به چرخانند و زندگی آرام و همواره پر آسایشی داشته باشند

 

۳ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  1. mohammad می‌گه:

    با سلام وبا تشکر از مطالب خو ب شما

  2. نگار می‌گه:

    سلام
    میخواستم بدونم کسی که ضعف بینایی داشته باشه مثلاباشماره ی ٧دوربین و١/۵آستیکمات برای هرچشم. آیاجزکم بینایان محسوب میشه؟بدون عینک شرایط کم بینایان وداره.اگرراهنمایی کنیدممنون میشم

    • مدیر سایت می‌گه:

      با سلام خدمت شما کاربر گرامی.
      انجمن روانشناسی امریکا کسی را نابینا یا کم بینا می داند که کمتر از بیست دویستم بینایی داشته باشد.
      اگر نمره عینک شما ۷ باشد، به عبارتی بینایی شما سه دهم است. اگر چنین باشد، شما می توانید کم بینا محسوب شوید. لذا می توانید با مراجعه به سازمان بهزیستی محل زندگی خود، با تشکیل پرونده از خدمات ناچیزی که در اختیار این گونه افراد گذاشته می شود استفاده نمایید.

      با تشکر مدیر سایت.

دیدگاه خود را به ما بگویید.


× 1 = سه



© 1389 - 1393 -nabinayan.ir
جامعه ی نابینایان و کم بینایان استان آذربایجان شرقی